3/24/2011

ZAKAT MENGURANGI HARTA??

soalan
apakah yang dimaksudkan zakat melindungi harta.bukankah zakat membuatkan harta seseoorang semakin berkurangan?

jawapan

sepotong hadis Nabi SAW yang maksudnya;" lindungilah harta kamu dengan zakat, ubati sakitmu dengan sedekah, dan hadapi gelombang hidup dengan tawaduq kepada Allah dan doa" ( riwayat al - Baihaqi)
cube pahami ...maksudnyer adalah sangat mudah iaitu memastikan harta selamat maka sedekahkan harta itu.zakat tu adalah sedekah wajib yer. sape2 yang malas zakat tu menjadi punca kebinasaan harta.

memang ada orang rase khuatir dengan bersedekah atau berzakat maka hartanya menyusut....erm jap...pelik juge kan ....padahal 1 yang kite sedekah...berpuluh kali ganda kiter mendapat ganjaran dari Allah.

manusia mungkin lupa bahawasanya kita dan seluruh kepunyaan kite adalah milik Allah SWT .Apabila Allah SWT menyuruh kiter bersedekah , berzakat maka pastilah Allah tidak menyuruhnya dengan sia-sia. ia menadi rahsia Allah yang hanya kita dapat kesani dan rasai natijahnya apabila amalan bersedekah dan berzakat itu sudah menjadi satu kelaziman pada diri

lagipun Rasulullah SAW berjanji bahawa org yang suka bersedekah sama sekali tidak akan rugi bahkan Allah menjamin kehidupan mereka bahkan juga menjadi punca datangnye kemuliaan di sisi manusia

" Sedekah tidak akan mengurangi harta seseorang.seseorang yang pemaaf, Allah menambahkan kemuliaan baginya dan seorang yang tawaduk kepada Allah maka Allah menaikan darjatnya"

renung2kan dan selamat beramal

0 yg tulis:

Post a Comment

 

@2011 Blog design by Cik Liz - Background by ava7patternsBest View : Google Chrome and Opera. Powered by Blogger